Met twee collega’s zit ik aan de lunchtafel. Ze wonen allebei in zuid-Drenthe, een regio waar ik ben opgegroeid, maar nu nooit meer kom. Het gesprek gaat over passies. Zoals ik een passie heb voor varen en bootjes, zo hebben zij een passie voor hardlopen. Onze passies brengen het gesprek op de Veenvaart. Daar varen bootjes en zij lopen er hard langs.
Beide collega’s hebben het met eigen ogen gezien: er varen weer meer boten door de Veenvaart. Da’s goed nieuws!, denk ik
Hoe zat het ook alweer? Het stukje kanaal tussen Erica en Ter Apel is nog maar sinds vijf jaar open. Het is nieuw gegraven voor de watersport om een rondje om Drenthe te kunnen varen. De eerste twee jaar hadden de sluis- en brugwachters het nog heel druk met zo’n drieduizend boten per jaar. Daarna werd het steeds stiller op de Veenvaart.
Het weekeinde na het gesprek aan de lunchtafel varen we niet uit met de Canicula, maar bezoeken we het festival Retropop in Emmen. We blijven een nachtje slapen en omdat we toch in de buurt zijn bekijken we de volgende dag de Veenvaart. We parkeren bij restaurant de Groene Trambrug en lopen langs het kanaal naar de nieuwe Koppelsluis. Er komen een paar boten doorheen, waaronder de Snikke Johannes Veldkamp. Genoeg te zien!
Op de terugweg naar de auto kopen we een ijsje bij De Groene Trambrug. Ik kan het niet laten de serveerster te vragen of het nu echt drukker is in de Veenvaart.
“Nou nee”, zegt ze, “helemaal niet”.
Thuis knutsel ik een filmpje in elkaar van de Snikke die door de Koppelsluis vaart, post ‘m op m’n facebookpagina Varen met de Canicula en vraag de vrienden uit de facebookgroep: “Waarom komen er steeds minder watersporters naar de Veenvaart?”
Ik krijg veel verschillende antwoorden:
- Niet diep genoeg
- Te ver weg dus alleen geschikt voor pensionado’s
- Te veel en te lage bruggen
- Te veel sluizen
- Onbekwame sluiswachters
- Onbekendheid
- Het aantal watersporters loopt terug
- Door de crisis hebben minder mensen een schip
Maar ook:
- Ik ga ‘m zeker nog varen
- Het is een prachtige en rustige route
- Wij hebben ‘m al drie keer gevaren
Op de achterkant van een sigarendoosje sla ik aan het rekenen. Het uitgraven van de ontbrekende vier kilometer + de bouw van sluizen: 9,8 miljoen euro. De aanleg van voorzieningen aan de wal: 1,5 miljoen. Gemiddeld 2500 schepen per seizoen over dertig jaar = 150 euro per schip.
Is deze vaarroute nu al dat geld waard?
Een goeie vraag. Het is natuurlijk belastinggeld, dat ook op een andere manier besteed had kunnen worden. Bijvoorbeeld aan medicijnen die nu niet in het basispakket zitten. Aan de ouderenzorg. Aan het onderwijs. Maar ik ben opgegroeid in het gebied en weet dat Zuidoost-Drenthe elke opwaardering kan gebruiken. De Veenvaart is een prachtige extra attractie. We hebben het met eigen ogen gezien. De route loopt bovendien door museum Het Veenpark in Barger-Compascuum, dat daardoor extra bezoekers trekt. En elke bezoeker telt!
Je verhalen worden steeds relevanter, nuttiger en interessanter!
Dank! Ik ben nog steeds bezig mijn vorm terug te vinden 🙂
Het is alweer twee jaar geleden dat wij de Veenroute hebben gevaren met onze Starcruiser 900. Overwegend heel mooi weer. We hebben hier alleen maar een heel fijne herinnering aan. Prachtige route. Mooi Veenmuseum waar we 3 dagen hebben gelegen en veel gefietst. Leuke mensen ontmoet. Vanuit Ter Apel zijn wij niet via Stadskanaal naar Groningen gevaren maar via het Ruiten A kanaal naar Boertinge en Appingedam het mooie Damsterdiep op naar Groningen. ( sleutel voor zelfbediening meenemen vanuit Ter Apel) wij kunnen het iedereen aanraden om eens door dit prachtige gebied te varen met overal voldoende aanleg mogelijkheden.
Fijn, deze nuttige aanvulling, bedankt!
Was heel leuk en fijn dat we jullie toen hebben leren kennen in Ter Apel en samen zijn opgevaren. Groetjes Roza & Bertus
IK WIL GRAAG EEN REACTIE GEVEN OVER HET ONBEKWAAM BEDIENING PERSONEEL OP DE VEENVAART HET ZIJN STUK VOOR STUK GEPASJONEERDE MENSEN DIE MET EEN HARD VOOR DE VEENVAART HUN WERK DOEN EN DAAR MET VEEL PLEZIER DOEN EN ZE VEEL LOVENDE WOORDEN VIA DE GEMEENTE EN DE PROVINCIE DRENTHE KRIJGEN HET IS JAMMER DAT DIT ZO WORDT GESCHREVEN