Heusden aan de Bergsche Maas is een bijzonder mooi vestingstadje. De plaats is grondig gerestaureerd en ziet er zo’n beetje net zo uit als in 1649. Het is dan ook zeer de moeite waard om een stadswandeling te maken. Aan de stadshaven en op de Vismarkt vind je leuke restaurants, cafeetjes en winkels.

In deze video kun je onze vaartocht over de Bergsche Maas bekijken

Aanleggen in Heusden

Je kunt met de boot onder de stadswal liggen met uitzicht op de haveningang en de Maas óf in de stadskom. De steigers zijn van WSV Heusden.  In de stadskom is alleen een toilet. Om te douchen moet je naar het gebouw van de havenmeester waar alle (keurige) voorzieningen zijn. Wil je een plekje voor de nacht, dan kun je je melden op de meldsteiger of even bellen met de havenmeester op 0416-662584. Je kunt ook aanleggen bij Jachthaven De Wiel .

In de Facebookvaargroepen wordt melding gemaakt van overlast door speedboten. Soms varen ze zo hard dat de boten aan de kade schade ondervinden. Je fenders goed ophangen dus!

Varen met de Canicula - Aanleggen in Heusden
De markt van Heusden
   

Sinds een paar jaar heeft Heusden weer een kleine supermarkt in het oude centrum, maar de spullen zijn wel duur. In het nabij gelegen Oud Heusden is een grote supermarkt. Als je de boodschappen eenmaal binnen hebt kun je het volgende doen:  

Heusden ligt niet zo ver van de Efteling. Vanaf WSV Heusden gaat er een bus….

Elke zondag om half drie kun je mee met de stadsgids. Die vertelt je in vijf kwartier over de historie, de vestingwerken en de restauratie van de stad. Start bij het Bezoekerscentrum aan de Pelsestraat 17 in Heusden Vesting. Deelname kost 4,50.

Je kunt ook zonder gids een wandeling maken over de stadswal. Bij de eerste molen is een prachtige heemtuin met vrije toegang.

Bezoek de drie molens op de vestingwallen. Vroeger werd met deze korenmolens graan gemalen. De molens zijn het hele jaar op afspraak te bezoeken 06-18606057

Varen met de Canicula - Aanleggen in Heusden
Aanleggen onderaan de stadswal van Heusden

De vestingstad is ontstaan rond een water­burcht. Het was een van de eerste Hollandse steden die door een muur werd omringd. In de 16e eeuw raakte Heusden betrokken bij de Opstand tegen Spanje, de Tachtigjarige Oorlog. De muur werd uitgebreid met bastions en grachten. Het strategisch belang van de vesting Heusden was groot, als onderdeel van de zuidelijke linie om Holland te beschermen.

Hier vind je meer aanlegplaatsen langs de Maas. Let op: dit overzicht is niet compleet. Het zijn alleen aanlegplaatsen waar we zijn geweest!

 

De ramp in de kruittoren

De naam Heusden betekent waarschijnlijk Huis in de Duinen en verwijst naar een kasteel dat bovenop een rivierduin stond om het verkeer op de Maas in de gaten te houden. De kans is groot dat dit Huis de voorloper was van Kasteel Heusden. Kasteel Heusden werd gebouwd in de twaalfde eeuw en was één van de oudste water­burchten van Noordwest-Europa. In 1680 sloeg de bliksem in de toren. In die toren lagen duizenden kilo’s buskruit. De gevolgen laten zich raden: het kasteel en de omliggende huizen werden vrijwel compleet verwoest. Inmiddels zijn een paar restanten van het kasteel opgegraven en gerestaureerd.

Kasteel Heusden - De Canicula
Kasteel Heusden naar een tekening van Roelant Roghman uit de 17e eeuw
Het verdriet van Heusden

De buskruitramp is niet de enige catastrofe voor Heusden. In 1569 wordt de stad door de Spanjaarden gesloopt. Een paar jaar later breekt er een verwoestende brand uit. De pest komt een paar keer langs. Alsof dat niet genoeg is krijgt de stad aan het einde van de Tweede Wereldoorlog een enorme tragedie voor de kiezen. Terwijl de geallieerden zo’n beetje in zicht zijn, blazen de Duitsers de toren van het stadhuis op. De toren stort in, bovenop de schuilkelder met daarin zo’n 200 inwoners. Heusden verliest tien procent van haar inwoners én het stadhuis, dat bekend stond als het mooiste van Nederland. De stadhuisramp wordt jaarlijks herdacht.

De Canicula YouTube banner

Jonge rivier

De Bergsche Maas bestaat nog maar sinds 1904. Het is de verlenging van de Maas, die bij Well is afgedamd. Dat had allemaal te maken met de Merwede, die steeds meer water uit de Maas te verwerken kreeg. Door een extra waterloop aan te leggen wilde het rijk wateroverlast voorkomen. Op het kaartje kun je zien dat de Bergsche Maas voorbij Geertruidenberg is aangesloten op de getijdenkreek de Amer. Een extra waterverbinding dus voor ons pleziervaarders!

Opmerkelijke tewaterlating

In dit filmpje van het Polygoon Journaal zie je de tewaterlating van de Pegasus in 1972, het tot dan toe grootste schip gebouwd op de werf van Verolme Scheepswerf Heusden. Ook de verlegging van de Bergsche Maas wordt in beeld gebracht.

Attentie!

Wil je toevallig iets kopen bij Bol.com, doe dat dan via deze link. Dan krijgen wij een kleine commissie die we gebruiken om de website up-to-date te houden. Dank alvast!

ReizenReizen
 

Aanmeren in de buurt? Bekijk ook deze aanlegplaatsen! 

Meer aanlegplaatsen vind je op de kaart onderaan de pagina. En heb je tips of aanvullingen? We vinden het leuk als je een berichtje stuurt!

Februari 2018